کودک ,ادبیات ,نوجوان ,شخصیت ,داریم ,روایت ,ادبیات کودک ,کودک معمولا ,شخصیت پردازی ,داریم زمانها

از نظر نیکولایوا روایت در ادبیات کودک سه رکن اساسی داره:

ترکیب

شخصیت پردازی

نقطه نظر


تفاوت ترکیب در ادبیات کودک و نوجوان:

در ادبیات کودک: روابط علی و معلولی اند. با دلیل به هم مرتبط شده اند-روایت نظم داره- یک لحظه کشف و شهود داریم-زمانها کوتاه در حد امروز و دیروز هستند.زمان بلند صدساله نداریم- ساختار بسته داریم یعنی پایان مشخصه.

در ادبیات نوجوان: ساختارها اپیزودیک هستند(نه خیلی بلند نه خیلی کوتاه)- ساختار میتونه باز باشه- میشه آشوب روایتی داشته باشیم-لحظه کشف داریم-زمانها نسبتا بلندتر


تفاوت شخصیت پردازی در ادبیات کودک و نوجوان:

کودک: معمولا خانوادگی-شخصیت ها یک بعدی و کلیشه ای- وضعیتها ثابت- کودک معمولا پیرو و مطیع- خیر و شر مطلق و قابل تمییز- هویت جنسی ثابت

نوجوان: استقلال شخصیت ها- در مرحله گذار- عموما تنها- چند وجهی- خیر و شر نسبی- هویت جنسی قابل انعطاف(رمان هستی) - موقعیت ها برزخ گونه


نقطه نظر:

کودک: لحن از بالا-نوعی تسلط- نگاه به جهان با نظم

نوجوان: طنز-آشوب- نقطه نظر بین بزرگسال و کودکه یعنی متناسب با خود نوجوان


درس گفتارهای دکتر محمدعلی نجومیان

فلسفه ادبیات کودک.فرهنگسرای اندیشه

منبع اصلی مطلب : هنرپیما
برچسب ها : کودک ,ادبیات ,نوجوان ,شخصیت ,داریم ,روایت ,ادبیات کودک ,کودک معمولا ,شخصیت پردازی ,داریم زمانها
اشتراک گذاری: این صفحه را به اشتراک بگذارید

ساموزیک : روایت در ادبیات کودک